Nemocnice Žatec, z.ú. - moderní nemocnice - O nás

Kvalita a bezpečí

Management kvality

Management nemocnice ve spolupráci se všemi zaměstnanci pracují na neustálém zlepšování kvality a bezpečí poskytovaných zdravotních služeb v naší nemocnici. Naším cílem je získání akreditace, která bude značit, že vnitřní standardy nemocnice jsou v souladu s akreditačními standardy. Tyto standardy se týkají všech činností probíhajících v nemocnici – od samotného vedení nemocnice, přístupu pacientů ke zdravotním službám, diagnostické a léčebné postupy až po bezpečnost prostředí v areálu nemocnice. Nemocnice zavedla systém řízení kvality podle akreditačních standardů pro nemocnice Spojené akreditační komise, z.ú. (SAK). Dále dle požadavků na interní systém hodnocení kvality a bezpečí ve smyslu zákona 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování, resp. minimální požadavky dle Věstníku MZ č. 16/2015. K ověřování naplnění těchto standardů dochází prostřednictvím interních auditů kvality.

Výsledkem je kvalitní a bezpečné poskytování zdravotní péče – tedy spokojený pacient.

Resortní bezpečnostní cíle (RBC)

Ministerstvo zdravotnictví vyhlásilo osm RBC, jako opatření k zajištění vyšší bezpečnosti pacientů i kvalitě poskytované zdravotní péče. V naší nemocnici se postupně zaměřujeme na naplnění těchto cílů, díky kterým dojde ke snížení nebo úplné eliminaci nejčastějších rizik při poskytování zdravotní péče.

  • Bezpečná identifikace pacientů
    Jde o bezpečnostní opatření, kterým předcházíme záměně pacientů, laboratorních vzorků nebo léčivých přípravků. Pacient je při přijetí označen identifikační náramek na zápěstí a opakovaně kontrolujeme identitu.
  • Bezpečnost při používání rizikových léčiv
    V naší nemocnici je s rizikovými léčivy, u kterých může dojít při špatném použití k vážnému poškození zdraví, nakládáno dle nastavených přísných pravidel. Riziková léčiva jsou ukládána na vyhrazeném místě odděleně od běžně užívaných léčivých přípravků a každé rizikové léčivo je označeno jako „RIZIKOVÉ LÉČIVO“ a před vlastní manipulací je zdravotnický pracovník na tuto skutečnost opakovaně upozorněn.
  • Prevence záměny pacienta, výkonu a strany při chirurgických výkonech
    Máme zaveden standardizovaný postup pro označení místa výkonu a samotného pacienta neustále zapojujeme při takovém označení pro ověření jeho identifikace, místa výkonu nebo operované strany.
  • Prevence pádu pacientů
    Se změnou zdravotního stavu a s pobytem pacientů v nemocnici souvisí zvýšená možnost pádů pacientů. Pro snížení rizika pádů je při vstupním vyšetření provedeno hodnocení rizika pádu pacienta. Takto rizikový pacient je označen pro snížení rizika pádu. Pro úspěšnou prevenci pádu je nezbytná spolupráce jak s pacientem, tak s rodinnými příslušníky.
  • Zavedení optimálních postupů hygieny ruku při poskytování zdravotní péče
    Ke snížení rizika možného vzniku nemocniční infekce je velmi důležitá hygiena rukou zdravotnického pracovníka. Pomocí interních auditů a pravidelného praktického školení dbáme na dodržování správných postupů hygieny rukou nejen při poskytování zdravotní péče.
  • Bezpečná komunikace
    Bezpečná, efektivní komunikace mezi zdravotnickými pracovníky je důležitým nástrojem k zajištění bezpečné a kvalitní péče o pacienta. Nastavená pravidla bezpečné komunikace jsou stanovena pomocí vnitřních předpisů.
  • Bezpečné předávání pacientů
    Neustále pracuje na vytvoření kvalitního standardizovaného postupu předávání, překládání či propouštění pacientů. Každé předání pacienta k výkonu či po výkonu nebo při předávání pacienta na jiné oddělení nebo při překladu na jiné pracoviště.
  • Prevence výskytu dekubitů
    Dekubity představují komplikaci u nepohyblivých pacientů. Velmi důležitá jsou preventivní opatření, díky kterým zamezíme vznik proleženin používáním vhodných antidekubitních pomůcek, včasné mobilizace pacientů. 

 

Sledování nežádoucích událostí

Nežádoucí událost je jakákoliv nepředvídatelná událost, která vznikla v souvislosti s poskytováním zdravotní péče, která vedla k poškození pacienta. Nemocnice Žatec má zavedený vnitřní systém pro sledování a vyhodnocování těchto událostí. Na tomto systému se neustále pracuje, aby data byla co nejpřesnější a odhalila tak nejvíce riziková místa. Sledování nežádoucích událostí jsou také každoročně poskytována Ústavu zdravotnických informací a statistiky.

 

Interní audit

V naší nemocnici je zaveden systém řízení kvality, jehož součástí je pravidelné provádění interních auditů v různých oblastech, které mají souvislost při poskytování zdravotní péče. Cílem je včas upozornit a reagovat na potencionální rizika, která mohou vzniknout v souvislosti s poskytováním zdravotní péče, a proto jsou tyto audity především zaměřeny na rizikové činnosti. Interní audit je nástroj pro monitorování a ověřování znalostí a je cenou zpětnou vazbou pro vedoucí pracovníky i management nemocnice.

Dodržování doporučených standardních postupů je ověřováno v oblastech poskytování zdravotní péče v naší nemocnici. Radiodiagnostické oddělení je pravidelně jednou ročně posuzováno dle požadavků SÚJB.

 

Externí audit – kvalita na pracovišti se zdroji ionizujícího záření

Poskytovatel zdravotních služeb, jejichž součástí je lékařské ozáření je povinen zajistit dle zákona č. 373/2011 Sb., provedení externího klinického auditu. Tento audit má za cíl ověření a hodnocení dodržování místních radiologických standardů, které jsou v souladu s národními radiologickými standardy. Radiodiagnostické pracoviště v nemocnici Žatec úspěšně prošla externím klinickým auditem v prosinci 2021 společností PPaudit s.r.o.

Spokojenost ambulantních i hospitalizovaných pacientů

Spokojenost pacientů je pro naši nemocnici důležitá zpětná vazba, která slouží managementu nemocnice pro zlepšování služeb v poskytování kvalitní a bezpečné péče. V roce 2024 jsme přešli na plně elektronickou formu dotazníkového šetření. Dotazník si pacient jednoduše načte do svého mobilního telefonu nebo tabletu pomocí QR kódu. Výsledky dotazníku jsou tak snadněji dostupné pro management nemocnice, což je důležité pro rychlou reakci na možný problém.

 

Spokojenost zaměstnanců

Stejně tak jako spokojenost pacientů, je pro nás důležitá i spokojenost zaměstnanců. I pro ně jsou dostupné QR kódy na vnitřních stránkách nemocnice, které přesměrují zaměstnance na dotazník. Dotazníky jsou anonymní a díky elektronizaci se zamezí případnému „rozluštění“ stylu písma u daného zaměstnance.

NAHORU